Translate

5.5.14

Kefirost

Kefir

Fersk kefir kan man lage selv ved hjelp av en kefirpulverkultur som du tilsetter fersk melk, eller ved hjelp av kefirkorn som du tilsetter fersk melk. Har jeg tidligere laget kefir ved hjelp av kultur med gode bakterier, i dag lager jeg fersk kefir ved hjelp av kefirkorn. 

Kornene er ikke lett å få takk i i Norge. Er du heldig og kjenner du til noen som lager kefir på denne måte kan du spørre om de har noen korn til overs.

Selvlaget kefir inneholder mye probiotika og mange flere gode bakterier som du finner i kefir kjøpt i butikken. Disse bakteriene gir en god fungerende tarmflora, som er viktig for fordøyelsen.


Kefirost

Ta kefiren ut av kjøleskapet og la den komme på romtemperatur.


Legg osteduk over en dørslag og hel kefiren i.


Heng muslinen over kranen eller som jeg gjør fra en dørknott på kjøkkenskapet. La det henge i 12 til 24 timer, til det har den konsistensen du ønsker, eller til det ikke lenger drypper.


Gjør den ferdig drypte ostemengden i en bolle og tilsett urter og salt etter smak.


Her bruker jeg tørket Salvia og - fordi Løvetann for tiden står i full blomst - ferske Løvetannkronblader fra hagen. Mens jeg smaket på osten tilsatt jeg en halv teskje ostesalt.


Etter 15 timer hadde osten min denne konsistensen, tykk som gresk yoghurt.


En og halv liter kefir har blitt til en halv liter kefirost i et honningglass.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar